Monday, May 23, 2011

duit oh duit.....



duit....semua orang nak, semua orang cari...semua orang tahu bertapa pentingnya duit dalam kehidupan kita..kalau x ada duit, hidup seseorang itu akan menjadi susah..dengan duit, semua dapat buat, dapat apa yang kita mahu...semua orang mahukan duit yang banyak untuk menikmati hidup yang sempurna, senang wenang atas muka bumi ini.

namun begitu, walau ada duit sikit ke bnyak ke, semua jd susah..klau ada duit sikit, semua bnda jadi x smpurna..x ckup untuk buat belanja, nk beli barang kperluan lah dan macam2..klau yang dah ada kluarga, lagi lah ksian klau x ckup duit..perbelanjaan dia lbig besar dri orang yang x berkeluarga...kalau yang ada duit bnyak pulak, ada yang mdah lupa daratan bile dah ada duit bnyak...dia lupa sape yang bagi dia duit sebanyak tu..mcm2 ragam manusia ni..

tp biar lah ragam diorang..aku bukan nak ambik tahu sngat pasal diorang...aku nk cter pasal dri aku sndiri...aku ni selaku pokai..duit selalu x cukup..nak kate aku ni x pandai berjimat, aku dah cuba berjimat sehabis baik..aku boleh dikatakan tidak boros seperti orang2 lain. mungkin sebab aku ni bukan seorang yang berduit. sebab tu aku aku x boros macam orang lain.hahaahaha..

aku x tahu macam mana nak berjimat lagi...kehidupan aku sebagai seorang pelajar yang menyebabkan aku selalu kekurangan duit..kalau nk mengharapkan duit ptptn, jangan harap lah cukup untuk aku wak lanje tuk satu sem..setipa sem duit lanje hanya dapat 500 ke bawah je...macam mane nk ckup....yuran koleh dengan yuran belajar dah cukup mahal..duit ptptn aku cukup untuk wak bayar yran tu je..tp mujur gop ada duit ptptn, dop lah aku harap ke family aku yang bg duit tuk wak byar yuran..duit pinjaman tu nnati aku akan byar sendiri tanpa mengharapkan orang tua aku..

lebih duit ptpn aku tu plok, mcm2 kena beli..buku, nota, alat2 nk wak asgmnt n mcm2 bnda yang penting yang perlu aku buat..klau aku x beli, kerja aku x siap, aku x ada nota nk rjuk untuk exam nnti..so, apa2 pun aku terpaksa gop beli..aku fkir, duit tu hbs pun ada gan n berbaloi..bukan saje2..ia tuk mase depan aku gop..bnda2 alah tu semua bkn nya murah, skit2 pun, ada lah jgak lam 200 rtus..dah ada lagi 300 tuk lnja bg satu sem..

hbs2 jimat pun, ttp x ckup duit tu nk wak lnja tuk satu sem..aku kena gop mntak dgn pnjaman lain..dop bkn dop lain dh, dgn mak ayah aku r..kdang2 aku ksian gop nk mntak duit sokmo...tp aku terpaksa gop mntak,lau x, aku nk mkn nape duk kt lajor or...tp aku mntak pun dok bnyak, ckup tuk aku mkn n wak beli tket aku tuk blik kg ckup r..
aku dh cba mcm2 cre nk jimat..smpan duit pun dok lekat..mcm mne x thu lg aku nk wak..aku slalu ssh hti ble adop duit..mcm2 aku dh cba tuk dptkan duit..ble adop duit, mcm2 aku x leh nk wak..nk blei tu, beli ni smua dok dapt..tp x pelh, mngkin mse aku lajor ni je kot..ble aku dh dpt kje nnti, mngki kwangan aku ni akan jadi kukuh balik..amin..insyaalah.......

No comments:

Post a Comment